W
I
Ę
C
E
J

«

N
E
W
S
Ó
W
Wywiad z Flemmingiem Rasmussenem
dodane 05.12.2005 00:00:00 przez: Overkill.pl
wyświetleń: 2419
Bardzo prężnie działający Chapter z Australii - For Whom Metallica Tolls Co jakiś czas przeprowadza wywiad z kimś z otoczenia Metalliki. Na stronach chapteru możecie poczytać wywiady z takimi osobami jak Joel McIver, Steffan Chirazi, Flemming Rasmussen (najnowszy !!) czy KJ Doughton, a zapowiadane są chociażby z Torbenem Ulrichem, Brianem Slagelem, Joem Berlingerem, Brucem Sinofsky'm i Ronem McGovney'em. Poniżej zamieszczam wywiad z Flemmingiem Rasmussenem. Materiał powstał na podstawie przesłanych mi trzech niezależnych przetłumaczonych wywiadów, bardzo serdecznie dziękuję za pomoc Storma, Metallosa i
Bjork.





Flemming Rasmussen - wywiad z 15-go listopada 2005


FWMT: Czy słyszałeś o Metallice lub słyszałeś Kill'em All zanim zacząłeś pracować z Metalliką?

FR
: Nie, nigdy wcześniej o nich nie słyszałem. Szukali studia z dobrym technicznym, wiedzieli co zrobiłem z Richie'em Blackmore i skontaktowali się ze mną.

FWMT: Jaki jest twój ulubiony album z tych trzech nad którymi pracowałeś?
FR
: Trudno powiedzieć, coś pomiędzy Ride the Lighting i Master of Puppets.

FWMT: Mógłbyś spojrzeć krytycznym okiem na płyty, nad którymi pracowałeś? Powiedzieć co Ci się podobało a co nie? Czy uważasz, że jakieś elementy mogły zostać lepiej zrobione i czy były takie, które swoim charakterem wyprzedzały tamte czasy?

FR
: 'Ride" to było docieranie się. Nie znaliśmy się wcześniej więc trochę czasu zajęło nam poznawanie się nawzajem. Mieliśmy spory problem z brzmieniem gitary James'a, ponieważ wzmacniacz którego używał na "Kill'em All" został skradziony. Testowaliśmy chyba każdy ich rodzaj jaki znaleźliśmy aż do momentu kiedy udało się znaleźć coś dobrego. Reasumując - spędziliśmy kawał czasu próbując wykreować odpowiednie brzmienie Metalliki, Lars nagrywał ścieżki w dużej, pustej sali balowej itp. Generalnie wyszedł z tego niezły album.

Na 'Masterze' naprawdę się koncentrowaliśmy. Dokładnie wiedzieliśmy czego chcemy i ciężko pracowaliśmy, żeby to uzyskać. To była bardzo ciężka praca. Przy pracy nad tym albumem byliśmy bardzo pewni jak on powinien brzmieć i w rezultacie prawie osiągnęliśmy zamierzony cel...

Justice z kolei był jak ciężkie i mozolne wleczenie głazu, to była harówa. Pojawiłem się w momencie gdy nagrania trwały już od 10 miesięcy a oni nie mieli absolutnie nic na taśmie. Mięliśmy przed sobą mnóstwo roboty, a ja miałem za 4 miesiące wracać do Danii. Panowie chcieli ostrego, szczerego brzmienia i włożyliśmy w to sporo wysiłku. Justice miała wpływ na wszystkie metalowe albumy, które wyszły od tamtego czasu.

FWMT: Kiedy myślę o moich ulubionych albumach wyróżniam dwie kategorie: tekstową i muzyczną. Patrząc pod kontem twojej profesji można wyróżnić jeszcze trzecią - jakość produkcji. W oparciu o te trzy kategorie, które płyty Metalliki uznałbyś za najlepsze?

FR
: Ride - Master - Metallica. Niekoniecznie w tej kolejności.

FWMT: Co sądzisz o brzmieniu albumów Metalliki, których nie byłeś producentem. Jak to brzmienie oceniasz w skali od 1 do 10?

KEA? ....................................
8 na 10
Metallica? .............................
10 na 10
Load? ...................................
8 na 10
ReLoad? .................................
7 na 10
Garage Inc. (pierwsze CD)? ..............
9 na 10
St. Anger (szczególnie na tej)? .........
Nie jestem pewien, czasem ją uwielbiam, czasem nienawidzę!
FWMT: Co pomyślałeś kiedy usłyszałeś ostateczną wersję And Justice For All gotową do wydania?

FR
: Pomyślałem, że brzmi bardzo blisko tego jak chcieliśmy żeby brzmiała podczas nagrań -
sucho i bezpośrednio, ale bardzo łatwo dawało się zauważyć, że przy miksowaniu asystowali bębniarz i gitarzysta.
FWMT: Mówiło się, że bas na 'Justice' brzmi tak słabo z 3 powodów: 1. Ścieżki Jasona pokrywają się ze ścieżkami Jamesa, więc trudno je rozróżnić, 2. Jason nagrał bas zanim przybyłeś do studia, więc nie mógł skorzystać z twoich wskazówek, 3. James i Lars wyciszyli ścieżki basu podczas ostatecznego miksowania. Jak ty byś to wyjaśnił? (Słyszałem wszystkie 3 powody użyte oddzielnie jak i pomieszane)?
FR
: To prawda, że Jason w dużym stopniu imitował partie Jamesa ale uważam, że kluczowym powodem braku basu na Justice jest zwyczajnie nie poświęcenie uwagi basowi podczas miksowania. Natomiast samo zagranie i zarejestrowanie ścieżek Jasona było najwyższej jakości.

FWMT: Co sądzisz o pracy Boba Rocka, czy sprawdza się w roli producenta?
FR
: Podoba mi się. Metallica jest prawdziwym arcydziełem.

FWMT: Czy czułeś się zawiedziony gdy Metallica nie zaprosiła Cię do współpracy przy Czarnym Albumie?
FR
: Nie. Dość wcześnie wiedziałem, że będą chcieli spróbować współpracy z kimś innym, ale ponieważ podobnie było przed nagraniem 'Justice', pozostałem w pogotowiu jeszcze przez miesiąc, dopóki nie byli pewni, że dadzą sobie radę.
FWMT: Czy podjąłbyś współpracę z Metallicą gdyby znów o to poprosiła?

FR
: Z całą pewnością tak. Świetnie się bawiliśmy robiąc wspólnie trzy albumy i sądzę, że robienie z nimi kolejnego było by niezłą frajdą.

FWMT: Czy znasz jakieś interesujące anegdoty dotyczące pracy w studio z Metalliką?
FR
: Jest ich dużo, ale zatrzymam je dla siebie, przynajmniej dopóki pracuję w przemyśle muzycznym. Ludzie muszą wiedzieć, że mogą na mnie polegać i że nie będę rozpowiadał co się dzieje w studio.
FWMT: Jest powszechnie wiadome, że zarówno Lars jak i James potrafią byś bardzo uparci,
zwłaszcza podczas procesu tworzenia a przede wszystkim w relacjach między sobą. Czy było
ciężko pracować z którymkolwiek z członków Metalliki?

FR
: Nie, niespecjalnie. Miałem tą przewagę, że mogłem rozmawiać z Larsem po duńsku i to dawało nam pewien stopień wolności ponieważ nikt nie wiedział o czym rozmawiamy. Konflikt pomiędzy Larsem i Jamesem nie był tak poważny jak na to wyglądało. To było bardzo zabawne kiedy widzisz dwóch facetów będących "na topie" jak biją się o pozycję.

FWMT: Co sądzisz o filmie "Some Kind Of Monster" ?

FR
: Podoba mi się. Jest bardzo śmiały i doskonale obrazuje to co dzieje się z zespołem "od kuchni", pokazuje też jak trudne mogą być relacje nawet między najlepszymi przyjaciółmi.

FWMT: Czy zespół wprowadził jakieś zmiany w sposobie pisania i nagrywania utworów pomiędzy Ride The Lightning i Master of Puppets oraz pomiędzy Master of Puppets i . . . And Justice For All?


FR
: Cóż - było oczywiste, że ich styl pisania utworów z czasem się udoskonali. Myślę, że bez tych zmian nie mogli by się dalej rozwijać, dlatego obrali inną koncepcję na 'Czarnym Albumie'. (Piosenki na bazie jednego riffu, w przeciwieństwie do płyt, które ja współtworzyłem). "Ride" ma jeden czy dwa kawałki, które się wyróżniają, natomiast reszta ma charakter klasyczny.

FWMT: Jak to było - powrócić do studia i nagrywać . . . And Justice For All bez Cliffa? Czy odniosłeś wrażenie, że Jason w pełni wpasował się w zespół?

FR
: Nie, to było bardziej jak odwiedziny starych przyjaciół i bliskich. Po prostu wpadłem
i usiadłem za konsolą i zaczeliśmy pracę. 4 miesiące później mieliśmy gotowy album. O ile mi wiadomo o sytuacji Jasona to wiedział on, że jest nowy w kapeli. Robił swoje, ale trzymał dystans. Ogólnie mówiąc radził sobie.
Oczywiście, było ciężko bez Cliffa, ale w momencie, gdy przejmowałem sesję, pracowali dopiero 1,5 miesiąca, więc nie mięli jeszcze w pełni wyobrażenia co do tego albumu z wyjątkiem tego jak nagrają "To live is to Die", to był hołd dla Cliffa i oczywiście on był jego współtwórcą.

FWMT: Dziękujemy, Flemming, że poświęciłeś nam czas.





Flemming Rasmussen - suplement z 17-go listopada 2005


FWMT: Co byś zmienił w nagraniu Ride The Lightning, Master Of Puppts, ...And Justice For All, gdybyś mógł skorzystać z doświadczenia, które teraz masz?

FR
: Zawsze znajdzie się coś, co można by poprawić, ale generalnie, jestem zadowolony z tego, co wyszło.

FWMT: Jaka jest twoja ulubiona technika przy nagrywaniu gitar i basu? (Sam gram na basie
i chętnie podłapię kilka wskazówek, dzięki którym wyciągnę z mojego brzmienia to co najlepsze)

FR
: Ciężko to wytłumaczyć. Słucham tych dźwięków w studio i zwyczajnie zaczynam się z nimi bawić.

FWMT: Właściwie to jak bardzo niezwykły był Cliff? Czy był już geniuszem kiedy zaczął swoją przygodę z muzyką?

FR
: Był niesamowity. Może niezbyt dokładny, ale bardzo innowacyjny.

FWMT: Jak zmieniło się twoje studio nagraniowe i jego osprzęt przez ostanie 20 lat?

FR
: Bardzo. Biurko pozostało to samo, ale 24 kanałowy analogowy sprzęt zastąpił ProTools HD.

FWMT: Jaką muzykę grały zespoły, z którymi pracowałeś od czasu nagrania 'Justice'?

FR
: Całkowicie różną.

FWMT: Jak to było kiedy po raz pierwszy spotkałeś się z Jamesem, Larsem, Kirkiem i Cliffem? Jakie były doświadczenia w studio i czy dużo im przewodziłeś?

FR
: Tak. Nie mieli doświadczenia z nagrywania a więc miałem sporo pracy.

FWMT: Jakie masz ulubione mikrofony do nagrywania wokalu, basu, gitar i perkusji?

FR
: Nie mam faworytów. Zmieniają się one z projektu na projekt.

FWMT: Czy korzystasz z Pro Tools? Jeśli tak jakie są tego zalety i wady? Jeśli nie korzystasz
to czemu?
FR
: Tak, korzystam z tego.

FWMT: Ostatnie pytanie ode mnie, gram w zespole i potrzebujemy czyjejś rzetelnej opinii! Czy było by to możliwe, żebyśmy wysłali ci trochę naszych nagrań i otrzymali je z powrotem z twoimi wskazówkami?
FR
: Tak, wyślij je do studia.

FWMT: Flemming, jeszcze raz bardzo dziękujemy ci za poświęcony czas!!



Wywiad tłumaczyli, niezależnie od siebie, Storm, Metallos i
Bjork.


Dodatkowo Bjork przetłumaczyła zapis chatu z producentem, materiał zamieszczę niebawem.


ToMek 'Cause We're Metallica
AeroMet

Waszym zdaniem
komentarzy: 0
Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
Nikt nie skomentował newsa.
OVERKILL.pl © 2000 - 2024
KOD: Marcin Nowak